21 de agosto de 2008
El Puente Transbordador mas antiguo del mundo ( in english )
El reprentante del Blog km329 en
su visita oficial a Portugalete
Km329 blog representative´s in his oficial
visit to Portugalete Bridge.
Con este reclamo nos invita un folleto turístico a visitar Portugalete y su famoso Puente, aquí van algunos datos y fechas de interés para agregar a lo comentado en el anterior post :
Enero 1888 :
se presenta el proyecto por parte de Alberto Palacio al Ministerio de Obras Públicas.
Abril 1890 :
comienzan las obras.
28 de julio de 1893 :
inauguración oficial.
5 de agosto de 1893 :
SAR Isabel de Borbón cruza el Nervión en el transbordador.
Setiembre de 1902 :
para la visita de sus Majestades los Reyes el puente es iluminado eléctricamente y decorado con una estrella en el centro.
17 de junio de 1937 :
con motivo de la Guerra Civil, el puente es inutilizado.
Enero de 1939 :
Juan Aracil se encarga de la reconstrucción del Puente Vizcaya.
19 de junio de 1941 :
entra en servicio nuevamente.
22 de mayo de 1964:
se inaugura una nueva canastilla de 15 metros de largopor 10 de ancho construída en Cádiz.
22 de julio de 1993 :
se celebra el centenario del Puente.
1° de enero de 1996 :
un nuevo operador, a partir de ahora será la Empresa Transbordador de Bilbao
quien se haga cargo del servicio.
13 de noviembre de 1998 :
se incorpora la actual canastilla.
23 de julio de 1999 :
se inauguran las actuales salas de embarque, los ascensores panorámicos y la pasarela superior.Se coloca una placa conmemorativa de la visita de los Reyes, Don Juan y Doña Sofía.
Diciembre de 1999 :
iluminación artística del monumento.
13 de julio de 2006 :
es declarado Patrimonio de la Humanidad por la UNESCO.
15 de agosto de 2008 :
sin dejar placa conmemorativa y sin inaugurar nada que valga la pena, es visitado por Gabriel Erosa, representante del Blog Km329.
Fuente : folleto turístico Ayuntamiento de Portugalete y Blog Km329
------------------------------------------------------------------
The Oldest Shutle-Bridge in the world
With this claim a flyer ask us to make a visit to Portugalete and know what is called the oldest shuttle bridge
between the opposite sides of the Nervion River.
Here there are some facts about this construction :
January 1888 :
Alberto Palacio presents at the Public Works Ministery his project of a Shuttle Bridge.
April : 1890 :
the bridge works beggins.
July 28 th , 1893 :
Oficial Inauguration.
August 5th, 1893 :
HM the Queen Isabel de Borbon made the Nervion crossing.
September 1902 :
the bridge was lighted with a star in the midle for a Royal visit.
Juny 17th, 1937 :
by the Civil War the shuttle service is dismanteled.
January, 1939 :
Juan Aracil was ordered to reconstruct the bridge.
Juny 19th, 1941 :
the shuttle reopened.
May 22th, 1964 :
inauguration of a new basket built at Cadiz.
July 22th, 1993 :
Century Bridge´s Celebration.
January 1st., 1996 :
a new operator is in charge: the Transbordador of Bilbao Enterprise.
November 13th, 1998 :
the present basket beggins its service.
July 23th, 1999 :
Oficial inauguration of the new shopping/embarcation facilities.
December 1999 :
Monument´s Artistic ilumination.
July 13th, 2006 :
Unesco Humankind´s Heritage Declaration
August 15th, 2008 :
without any inauguration or a special declaration,
Gabriel Erosa, Km329 representative visits the facilities.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
Todos al tren !! / All aboard !!!
No soy un erudito, tampoco una persona de gran memoria. Tampoco conozco los modelos de locomotoras ni los números de serie de los vagones. Quizàs sean cosas que me pierdo, conocimiento del cual carezco. Si tengo desde muy pequeño la pasión por los trenes - quizàs por los viajes, pues eso elicitan los trenes - fruto de una madre que nos llevaba a mi hermano y a mi a ver partidas y llegadas a la estación de nuestro barrio.
Los años me llevaron por diferentes rincones del mundo, a veces por trabajo, otras por placer. Viendo las fotos que he tomado, surgen como una constante los trenes.
Con esta simple aficción, las fotos, los viajes, los trenes, me he ido rodeando de conocidos, de amigos, de "hermanos de fraternidad" en diferentes países, es por ello - y para sacar todo esto a la luz - que comienzo, humildemente, a publicar este blog.
Espero que no sea tan simple que no convoque, ni tan erudito que asuste, que sea un nuevo punto de encuentro con los viejos y los nuevos amigos.
--------------------------------------------------------
I´m not an erudite, neither a big memory person. I don´t know the reference number of any engine or locomotive. Perhaps these things that I don´t know may be a knowledge that I must, but what only understand is my passion about trains and trains trips, trips in distant worlds or distant hemispheres.
My mother brought us – my brother and me – to a little station in a tiny neighborhood of Montevideo to see the trains arrivals and departures, was our favourite childhood hobby
( or perhaps only mine ? ).
For working or leisure, year by year, I travelled for many countries of Latin and North America, and a constant in this trips was a visit to the more nearest train station.
I can see now my photo memories and find in it a persistent motif : a lot of railroad photographs, from Uyuni in Bolivia to Orlando in USA, from an old engine ( almost destroyed ) to a TGV train.
The railways made me know a lot of people also, with the same – insane- passion, and like a fraternity a lot of blogs and web sites has been appeared, from BsAs ( Argentina) , from Uruguay, groups, indivuduals, instutions for memory preserve.....
And now with the "official " publication of my own blog I can put in words and images my secret passion, came in.
And this is for you reader, from some far – or near – country in the world, all your comments ( positive or negatives ) are welcome.
This also want to be a meeting point for old and new friends.
Los años me llevaron por diferentes rincones del mundo, a veces por trabajo, otras por placer. Viendo las fotos que he tomado, surgen como una constante los trenes.
Con esta simple aficción, las fotos, los viajes, los trenes, me he ido rodeando de conocidos, de amigos, de "hermanos de fraternidad" en diferentes países, es por ello - y para sacar todo esto a la luz - que comienzo, humildemente, a publicar este blog.
Espero que no sea tan simple que no convoque, ni tan erudito que asuste, que sea un nuevo punto de encuentro con los viejos y los nuevos amigos.
--------------------------------------------------------
I´m not an erudite, neither a big memory person. I don´t know the reference number of any engine or locomotive. Perhaps these things that I don´t know may be a knowledge that I must, but what only understand is my passion about trains and trains trips, trips in distant worlds or distant hemispheres.
My mother brought us – my brother and me – to a little station in a tiny neighborhood of Montevideo to see the trains arrivals and departures, was our favourite childhood hobby
( or perhaps only mine ? ).
For working or leisure, year by year, I travelled for many countries of Latin and North America, and a constant in this trips was a visit to the more nearest train station.
I can see now my photo memories and find in it a persistent motif : a lot of railroad photographs, from Uyuni in Bolivia to Orlando in USA, from an old engine ( almost destroyed ) to a TGV train.
The railways made me know a lot of people also, with the same – insane- passion, and like a fraternity a lot of blogs and web sites has been appeared, from BsAs ( Argentina) , from Uruguay, groups, indivuduals, instutions for memory preserve.....
And now with the "official " publication of my own blog I can put in words and images my secret passion, came in.
And this is for you reader, from some far – or near – country in the world, all your comments ( positive or negatives ) are welcome.
This also want to be a meeting point for old and new friends.
No hay comentarios:
Publicar un comentario